Czy umiejętności miękkie to przyszłość organizacji?

Z pewnością każdy manager w swojej karierze wielokrotnie dostawał wskazówki w jaki najlepszy sposób zarządzać swoim zespołem. Co robić, a czego nie, jak pracować, aby przekraczać wyznaczone rezultaty, cel. Jednak jak pracować efektywnie, kiedy tak wiele różnych sposobów nie przynosi pożądanych korzyści? Jak mam zarządzać z sukcesami, kiedy na moich oczach kończy się era podwładny, pracownik – przełożony, a już dawno zaczął się okres partnerów w pracy, którym nie bardzo mogę wydawać polecenia służbowe i których przestały motywować tylko wartości materialne, takie jak kolejne podwyżki, czy lepszy samochód służbowy.

Różni ludzie wymagają zróżnicowanych metod zarządzania

Potocznie słowo zarządzanie kojarzone jest z biznesem, a jedna z wielu definicji zarządzania opisuje ten proces jako „Zestaw działań (obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji,  organizowanie przewodzenie tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji w sposób sprawny i skuteczny”. Według Petera F. Druckera zarządzania nie możemy odnosić tylko do biznesu, ponieważ dotyczy ono również takich placówek jak szpitale, diecezje katolickie, czy uczelnie wyższe. Ponadto, to „misja definiuje strategię, a strategia definiuję strukturę”, co wymusza dostosowanie odpowiedniej formy zarządzania do określonego charakteru, branży, czy celu firmy. Oczywiście zarządzanie jest ściśle połączone z ludźmi, którzy stanowią największą wartość i zasób firmy. Ludźmi, którzy często pochodzą z różnych kultur i definiują siebie poprzez odmienne wyznania religijne. Dlatego, kiedy manager chce potęgować wartość, oraz wydajność każdego swojego pracownika – co znacznie przekłada się na wzrost zysków firmy, potrzebuje nadać priorytet swojej komunikacji w zarządzaniu różnorodnością, ponieważ komunikacja nie jest tylko przekazywaniem informacji, ale komunikacja ma rolę kreacyjną.

Potrzeba wiedzy, jak komunikować się precyzyjniej i efektywniej

Nie da się nie komunikować i dlatego komunikacja wymaga fachowej wiedzy, odpowiedniego przygotowania, a także dużej odpowiedzialności. Język, którego używamy (lub nie używamy) kreuje rzeczywistość wokół, wywiera określony wpływ na nas samych i na innych ludzi. Manager, który chce przewodzić ludziom, a nie tylko nimi zarządzać, potrzebuje poznać mechanizmy, które sprawiają, że ludzie zachowują się i komunikują w określony sposób, wykorzystywać wiedzę na temat złożoności ludzkich reakcji i efektów, jakie może wywołać określony komunikat, odejść od języka i słownictwa potocznego, w stronę komunikacji dopasowanej do różnorodnych stylów myślenia. Największą sztuką w zarządzaniu jest komunikować cele tak, aby różni ludzie mogli je sobie wyobrazić. Odpowiednia komunikacja sprawia, że „wszystkie statki płyną” do jednego portu, a wtedy każdy człowiek potrafi się zdyscyplinować i dobrze zorganizować. Ponadto wspólny kierunek znacznie przyspiesza realizację celów firmy.

Komunikacja - potężne narzędzie motywacyjne

Współczesne organizacje zmieniają swoje założenia na temat ludzi pracujących w strukturach przedsiębiorstwa. Według Druckera przekonanie dotyczące człowieka działającego na rzecz firmy jako pracownika, czy podwładnego, jest coraz częściej dewaluowane na rzecz partnerskich relacji. W związku z tym, z założenia, manager nie może wydawać służbowych poleceń partnerom.  Dlatego wysoki poziom kompetencji miękkich, takich jak komunikacja, pozwala skutecznie wynegocjować to, co jest dla mnie ważne, zarówno w sytuacjach gdzie mam różne narzędzia  egzekwowania, jak również tam, gdzie tych narzędzi nie mam. Ponadto, duża elastyczność w komunikacji i rozumieniu mechanizmów ludzi, jest środkiem do uruchamiania motywacji długofalowej opartej na połączeniu wartości firmy z wartościami poszczególnych partnerów.

Tym, co wyróżnia wielkie firmy, marki i najlepszych managerów spośród przeciętności, to mistrzostwo w posługiwaniu się językiem, czyli doskonałe porozumiewanie się. Dlatego wielcy przywódcy komunikują swoje cele w prosty sposób i robią to perfekcyjnie. Aby wejść na tak wysoki poziom, musieli najpierw nadać wiedzy o komunikacji status priorytetu i najwyższą rangę, a następnie dokładnie ją poznać i zastosować.

Masz pytania i chcesz wiedzieć więcej o naszych szkoleniach? Zadzwoń lub napisz

Kontakt

Na swoich stronach wykorzystujemy pliki cookies. Jeśli korzystasz z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki, zostaną one zapisane w pamięci urządzenia.

OKPolityka prywatności